FIAT's 125ste verjaardagsevenement "Glimlachend naar de toekomst" is zopas afgerond in het Lingotto gebouw in Turijn.
FIAT's 125ste verjaardagsevenement "Glimlachend naar de toekomst" is zopas afgerond in het Lingotto gebouw in Turijn. Met de ceremonie werd enerzijds een mijlpaal gevierd die maar weinig autofabrikanten bereiken. Anderzijds ook het begin van een nieuw hoofdstuk in de lange geschiedenis van succes, sociale relevantie en leiderschap van het merk, gestoeld op een consequente klantgerichte aanpak.
Dit belangrijke evenement - te bekijken via de volgende link - werd druk bijgewoond door leden van de internationale pers, vertegenwoordigers van diverse openbare instellingen (waaronder de minister van Ondernemen en Made in Italy, Sen. Adolfo Urso, de vicevoorzitter van de Senaat, Sen. Licia Ronzulli, de voorzitter van de Commissie voor Productieve Activiteiten, Handel en Toerisme van de Kamer van Afgevaardigden, On. Alberto Luigi Gusmeroli, de voorzitter van de regio Piemonte, Alberto Cirio, de burgemeester van Turijn, Stefano Lo Russo) en het topmanagement van Stellantis (John Elkann, de voorzitter van Stellantis, Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, en Olivier Francois, de CEO van FIAT en CMO van Stellantis).
De voorzitter van Stellantis, John Elkann, verklaarde: "FIAT ontstond in 1899 uit een passie voor vooruitgang. Het was een van de weinige bedrijven die erin slaagden de stap van het ambachtelijke naar het industriële te zetten. Het betekende voor miljoenen mensen de mogelijkheid om zich in alle vrijheid te verplaatsen, en dat ook nog eens in stijl. 125 jaar lang hebben we geen moment stilgezeten, hebben we oplossingen gezocht, en in onze toekomst geloofd door hardnekkig te verdedigen wat we hadden opgebouwd. We willen daarom graag alle mensen bedanken die het mogelijk hebben gemaakt dat die Turijnse startup van toen is uitgegroeid tot Stellantis, een van de grootste autofabrikanten ter wereld."
Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, vertelde: "Ik ben opgetogen om in de Turijnse thuisbasis van FIAT deze 125 jaar te mogen vieren en de emotie van dit moment te kunnen delen met alle belanghebbenden. Als een van de meest iconische merken in onze Stellantis-constellatie, brengt FIAT de ware Italiaanse smaak naar het hart van onze klanten wereldwijd. Voor het derde jaar op rij is FIAT het nummer één merk van Stellantis in termen van volume. Het is marktleider in vier thuismarkten over de hele wereld: Italië, Brazilië, Turkije en Algerije. Het is de drijvende kracht achter de campagne om schone, veilige en betaalbare mobiliteit aan te bieden aan burgers over de hele wereld. Ik wil iedereen bedanken die FIAT al generaties lang een warm hart toedraagt en elke dag hard werkt om nog eens 125 jaar rijke geschiedenis waar te maken. Het Fiat-team deelt dezelfde passie en hetzelfde verlangen om onze klanten te zien glimlachen."
Olivier Francois, FIAT CEO en Stellantis Global Chief Marketing Officer: "Door onze klanten altijd te bieden wat ze echt nodig hebben in deze tijden, kan FIAT terugblikken op 125 jaar maatschappelijke relevantie. Onze klanten willen iconische en betaalbare stadsauto's; zuinige en compacte gezinsmobiliteit, bedrijfswagens en, last but not least, Abarth voor hun dagelijkse dosis fun. En dat is exact wat FIAT biedt. Momenteel lanceren we FIAT's comeback naar de wereldwijde mainstream op basis van 3 pijlers: Italiaans design en dito productontwikkeling, een wereldwijd platform en lokale relevantie. De Grande Panda is het eerste lid van onze nieuwe wereldwijde familie. In het komende zullen we voor elke klant het juiste aanbod hebben. Want boven alles staat de klant voor ons centraal. Altijd.”
Op 11 juli 1899 werden in Turijn, in het prestigieuze Palazzo Bricherasio, de statuten ondertekend van de "Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili - Torino". Vandaag, na miljoenen auto's te hebben geproduceerd, is er een rode draad die het verleden van het merk verbindt met het heden en de toekomst: namelijk een heel specifieke manier om auto's te begrijpen, die het merk tot op de dag van vandaag wereldwijd onderscheidt en die heeft geleid tot producten die het dagelijks leven vereenvoudigen en vreugde brengen op de wegen wereldwijd. De speciale gast van de viering is de 500e Giorgio Armani, de verfijnde limited edition die wereldwijd gedistribueerd zal worden en Italiaanse topkwaliteit koppelt aan eco-duurzaamheid. Ook de Fiat Grande Panda schitterde op het evenement. Dit nieuwe wereldwijde model luidt het nieuwe tijdperk van het Italiaanse merk in en is de eerste van een nieuwe generatie FIAT-voertuigen. Verder werden tijdens het feest de eerste echte beelden getoond van twee andere modellen in de nieuwe wereldwijde familie - een SUV en een fastback - die afgelopen februari als concept werden geïntroduceerd en die zich nu in een vergevorderd ontwikkelingsstadium bevinden. Hun lancering is voorzien voor de komende jaren.
De festiviteiten in Turijn werden afgesloten met een schitterende parade van klassieke en hedendaagse FIATs die in groepen werden verdeeld: iconen, stadsauto's, compacte auto's, gezinsauto's en lichte bedrijfswagens, die op het legendarische circuit van het Lingotto-gebouw pronkten om het technologische en historische erfgoed van het wereldwijde Italiaanse merk te laten zien. Bovendien geeft FIAT al sinds het begin blijk van een sterke neiging tot internationaliteit, met modellen die over de hele wereld worden geproduceerd, terwijl het hart en de ziel in de Piemontese hoofdstad bewaard zijn gebleven, waar het werd opgericht. En dankzij de synergie en de mogelijkheden die Stellantis biedt, is vandaag met de Grande Panda een nieuw seizoen aangebroken voor FIAT. Een dat gekenmerkt zal worden door inclusiviteit, vindingrijkheid, Italiaanse stijl en een wereldwijde geest.
Fiat 500e Giorgio Armani Ter gelegenheid van FIAT's historische verjaardag, die haast symbolisch samenvalt met de verjaardag van Maestro Giorgio Armani, werd een belangrijke samenwerking tussen beide Italiaanse iconen aangekondigd. Deze twee wereldwijd erkende merken, die in 2020 al samenwerkten voor de lancering van een exclusieve, eenmalige 500e, verenigen zich vandaag opnieuw om de ultieme expressie van Made in Italy op vier wielen te creëren: de 500e Giorgio Armani. Nooit eerder kwamen twee wereldwijde iconen van Italiaans design, stijl, vakmanschap, vindingrijkheid en succes samen om als het ware een "instant klassieker" te creëren. Zoals de commercial die tijdens het evenement werd uitgezonden al aangaf, is dit een auto om te dragen, niet om in te rijden - een eerbetoon aan het meesterschap van Giorgio Armani en het Centro Stile FIAT in Turijn. De ontwerper werkte maandenlang nauw samen met het FIAT-team om de essentie van de twee merken in één enkele creatie te distilleren. Dezelfde nauwgezette aandacht voor details, zorg voor materialen, kleuren en stijl die bij een nieuwe auto of een modecollectie komen kijken, werden hier toegepast. Vandaag staan FIAT en Giorgio Armani samen op de catwalk van "La Pista 500" met de nieuwe 500e Giorgio Armani.
Dit niveau van vakmanschap, behandeling en detaillering is zelden te vinden in dit segment, maar is een kenmerk van de 500, die Made in Italy én Italiaanse uitmuntendheid belichaamt. Deze kenmerken krijgen nog meer betekenis en waarde doordat ze zijn ontwikkeld in samenwerking met de grootste naam in de Italiaanse modewereld. De nieuwe 500e Giorgio Armani wordt met trots geproduceerd in de FIAT Mirafiori fabriek in Turijn en is exclusief verkrijgbaar in een hatchbackmodel dat de ongeëvenaarde elegantie van Giorgio Armani en de gedurfde persoonlijkheid van de Fiat 500e weerspiegelt.
Er werden twee unieke en exclusieve kleuren gecreëerd voor de 500e Giorgio Armani: Donkergroen Gemicinaliseerd, een eigentijdse en technische kleur die Giorgio Armani's stijl en smaak perfect reflecteert, en Keramisch Greige, een verfijnde en geraffineerde tint die door Armani werd uitgevonden en die grijs en beige mengt om zowel de kleur als de naam te creëren.
Voor het exterieur wilden de Italiaanse ontwerpers contrasten en decoratie verminderen om een meer monochromatisch effect te bereiken: puur, minimalistisch en in lijn met de stijl van Armani. Het opvallendste designelement aan de buitenkant zijn de velgen, die exclusief ontworpen zijn om het GA-logo op grotere schaal weer te geven. Ze vormen de blikvanger van de auto en maken dat hij al van ver opvalt. Het specifieke ontwerp onderstreept niet alleen de samenwerking, maar verbetert ook de aerodynamische prestaties met een enigszins 3D-oppervlak. Het warme gepolijste tweetonig geanodiseerde effect en de lichte zijdelingse groeven voegen een uiterst geraffineerde toets toe.
Het interieur is een toonbeeld van meticuleus vakmanschap, met chevronstiksels en driedimensionale patronen op de centrale stoelinzetstukken die refereren aan klassieke kleermakerstechnieken. De materialen die in de auto worden gebruikt, zijn elegant en van de beste kwaliteit en kunnen worden gecombineerd met innovatieve en technische processen, zoals lasergesneden hout voor het dashboardinzetstuk, dat net zo zacht en omhullend is als luxestoffen, of met zeer ambachtelijke oplossingen zoals het complexe borduurwerk. De nieuwe 500e Giorgio Armani is voorzien van het logo van de Milanese Maestro op de wielen en de stoelen, terwijl zijn handtekening op het dashboard, de binnendeur en de achterruit prijkt.
De auto heeft Full LED Infinity Design koplampen en een glazen dak. Technologisch is hij uitgerust met een premium JBL-audiosysteem, een 7" TFT-scherm, een 10,25" aanraakscherm NAV, DAB-radio en Wireless CarPlay/Android Auto.
De 500e Giorgio Armani wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 87 kW en 118 pk, en biedt een rijbereik tot 320 km in de WLTP gecombineerde cyclus. Hij beschikt ook over het meest geavanceerde ADAS en het Level 2 assisted driving system. In lijn met de missie van het merk om Made in Italy wereldwijd te promoten, zal het model vanaf volgend jaar in beperkte oplage worden verkocht in Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika, Japan en Australië.
Over Gruppo Armani De Armani Group, in 1975 opgericht door president en CEO Giorgio Armani, is actief in 80 landen en is een van 's werelds toonaangevende mode- en luxemerken, met 9.257 werknemers en 9 productiefabrieken. De Groep ontwerpt, produceert, distribueert en verkoopt mode- en lifestyleproducten, waaronder kleding, accessoires, brillen, horloges, sieraden, cosmetica, parfums, meubels en meubilair. Daarnaast zijn ze ook actief in de restaurant- en hotelbranche.
Grande Panda: FIAT's nieuwe wereldwijde model
De Grande Panda markeert de terugkeer van FIAT op de wereldwijde mainstreammarkt. Hij is ontwikkeld op basis van 3 pijlers: Italiaans design, wereldwijd platform en lokale relevantie. Duurzaamheid, inclusiviteit, eenvoud en schoonheid zijn de waarden die aan het project ten grondslag liggen, terwijl het design geïnspireerd is op de iconische Panda uit de jaren 80 - de "blue jeans" van de auto-industrie, perfect voor elke gelegenheid en voor elke klant. Daarom is het een sociaal relevante auto, de auto voor iedereen.
De Grande Panda is de letterlijke kloon van de eerste Panda, wat hem tot een nieuwe auto uit het B-segment maakt die zowel betaalbaar als gezinsvriendelijk is. De prijs van de Grande Panda begint bij minder dan €25.000 voor de volledig elektrische versie.
De Grande Panda is ontworpen in Italië in het FIAT Centro Stile in Turijn en steunt op een eenvoudig idee: een uniek multi-energieplatform dat overal ter wereld kan worden geïnstalleerd, een strikt Italiaans design en de mogelijkheid om de best passende aandrijflijn te kiezen op basis van de behoeften van de klant, waar die zich ook bevindt. Kortom, het nieuwe model markeert de overgang van FIAT's lokale productie naar een wereldwijd aanbod.
Dankzij de slimme oplossingen en het gebruiksgemak is het de eerste Panda in de geschiedenis die tot segment B behoort en zal het de rijervaring van FIAT-klanten over de hele wereld vergemakkelijken.
Een van de meest innovatieve oplossingen is de spiraalvormige oplaadkabel, die het opladen gemakkelijker en "netter" dan ooit maakt. De Grande Panda is de eerste auto op de markt met een geïntegreerde laadkabel, die werkt op wisselstroom tot 7 kW. De spiraalkabel heeft een speciale behuizing onder de motorkap, waardoor ruimte wordt bespaard in de kofferbak, en praktisch dagelijks gebruik wordt aangemoedigd omdat de kabel gemakkelijk te hanteren is en het vuil van traditionele kabels vermeden wordt. Deze oplossing onderscheidt zich door zijn gebruiksgemak: na het openen van het deksel haalt u de kabel eruit en sluit hem op het laadstation. Zodra het opladen klaar is, kan de kabel gemakkelijk weer in de behuizing worden teruggeplaatst dankzij zijn spiraalvorm.
Net als zijn voorganger, de iconische Panda uit de jaren '80 die de manier waarop de auto wordt ervaren meer dan 40 jaar lang heeft veranderd, beschikt de Grande Panda over een coole persoonlijkheid en onverwachte kenmerken, evenals een innovatief en intelligent gebruik van de ruimte. De nieuwe auto onderscheidt zich met name van andere wagens in het B-segment door zijn unieke compactheid dankzij zijn kleine afmetingen (3,99 meter in lengte - onder het segmentgemiddelde - 1,57 meter in hoogte en 1,76 meter in breedte) en zijn goed georganiseerde capaciteit dankzij zijn compacte volume: de kofferbak heeft bijvoorbeeld een inhoud van 361 liter en de totale capaciteit van de opbergvakken vóór de voorpassagier bedraagt 13 liter.
De Grande Panda is de ideale metgezel voor gezinnen en de hedendaagse stedelijke mobiliteit, omdat hij comfortabel 5 personen kan vervoeren. Bovendien komt de Italiaanse geest van de nieuwe auto tot uiting in het iconische en ironische(??) design, dat synoniem is met schoonheid. De buitenkant is voorzien van een speciale combinatie van gestructureerde lijnen en zachte maar stoere oppervlakken die de robuuste wielkasten benadrukken. Alles wordt nog opvallender en cooler door de aanwezigheid van skid plates achter en voor in zilver, glanzend zwarte stijlafwerking, privacy ramen en 17" diamantgeslepen lichtmetalen velgen met FIAT logo wieldoppen en een opvallend X-design.
Als eerbetoon aan de klassieke Panda is de Grande Panda uitgerust met laagreliëfletters met 3D-logo op de portieren die de omgeving weerspiegelen en het onderste deel van de zijkant verfraaien. Er zijn zeven kleuren beschikbaar voor de Grande Panda - rood, wit, zwart, groen, bruin, blauw en geel, in overeenstemming met het "No Grey"-initiatief. Het interieur is een speciaal eerbetoon aan het circuit van het Lingotto gebouw, dat als inspiratie diende voor een aantal interieurelementen. Zowel het dashboard als het polycarbonaat frame met het 10" scherm en de 10,25" digitale radio hebben een unieke stijl die teruggrijpt naar de vorm van het Lingotto spoor en een onderscheidende en suggestieve look creëert.
Er werd speciale aandacht besteed aan de optimalisatie van de ruimte, die op een slimme manier wordt gebruikt: er bevindt zich bijvoorbeeld 13 liter opbergruimte in het dashboard, waarvan 3 liter in slechts één enkel compartiment, waardoor er keuze genoeg is om spullen in op te bergen - een eenvoudige, ingenieuze en kenmerkende FIAT-oplossing die doet denken aan het tijdloze "pocket" dashboard van de Panda uit de jaren '80.
De eerste van de nieuwe FIAT-familie zal zowel in een elektrische als hybride versie verkrijgbaar zijn. Met een 44 kWh batterij en een 83 kW e-motor biedt de elektrische Grande Panda een rijbereik van meer dan 320 km* in de WLTP gecombineerde cyclus, waardoor het de perfecte auto is voor dagelijks gebruik in de stad en voor uitstapjes in het weekend.
* Voorlopige waarden onder homologatie
Casa FIAT: een unieke plek om ondergedompeld te worden in het FIAT-universum.
De 125e verjaardag is de perfecte gelegenheid om de nieuwe museumtentoonstelling Casa FIAT in te wijden, een project van de Pinacoteca Agnelli in samenwerking met FIAT. De tentoonstelling schetst de geschiedenis van het merk en de relatie met het Lingotto-gebouw, de legendarische fabriek en iconische locatie van de industriële productie van het merk in Turijn, die in de jaren 1920 werd ontworpen door Giacomo Matté Trucco en in de jaren 1990 werd gerestaureerd door Renzo Piano.
Dankzij het gebruik van een interactief scherm is de tentoonstelling onderverdeeld in verschillende thematische gebieden - Autodesign, Architectuur, Samenleving en Kinderen - waardoor bezoekers zich volledig kunnen onderdompelen in het FIAT-universum. In het museum wordt het verhaal van FIAT verteld, van de begindagen tot de meest recente ontwikkelingen. Casa FIAT draait symbolisch om het houten 500 Master-model, met een museumroute die begint bij de oprichting van het bedrijf in 1899, toen de oprichters bijeenkwamen om de statuten van de Società Anonima Fabbrica Italiana - Torino te ondertekenen, waarmee de naam FIAT geboren werd.
Het verhaal gaat decennium na decennium verder en toont verschillende sleutelmomenten in de geschiedenis, zoals de productie van de meest iconische auto's van het merk, waaronder de Fiat Nuova 500, de compacte tweezits sedan die in 1957 werd gelanceerd, en de FIAT Panda, de veelzijdige en innovatieve auto die in 1980 werd gemaakt door de ontwerper Giorgetto Giugiaro. De hele tentoonstelling benadrukt het belang van het verleden en de wortels van FIAT, zonder de toekomst uit het oog te verliezen, zoals de nieuwe Grande Panda aantoont. Het verhaal van FIAT eindigt niet in Casa FIAT.
FIAT is partner van Turijn 2024 Hoofdstad van de Bedrijfscultuur
Sinds 1899 is de geschiedenis van FIAT altijd verbonden geweest met de hoofdstad van Piemonte en in het jaar van de 125ste verjaardag van de oprichting is FIAT partner van "Turijn 2024 Hoofdstad van de Bedrijfscultuur". De prestigieuze prijs, uitgereikt door de Algemene Confederatie van de Italiaanse Industrie, dankzij de inspanningen van de Industriële Unie van Turijn, is niet alleen een eerbetoon aan de productiegeschiedenis van de stad maar erkent ook het vermogen van Turijnse bedrijven om naar de toekomst te kijken en de uitdagingen van vandaag aan te gaan, zoals de ecologische en digitale overgang, kunstmatige intelligentie en de weg naar een meer duurzame en inclusieve samenleving. FIAT is een trotse partner van "Turijn 2024 Hoofdstad van de Bedrijfscultuur" en zal er actief aan deelnemen met een aantal speciale initiatieven in het programma van het evenement. Dit omvat de tentoonstelling "Turijn naar de toekomst. Bedrijfscultuur, de cultuur van innovatie" die wordt gehouden in het Nationaal Museum van het Italiaanse Risorgimento in Turijn en gratis toegankelijk is voor het publiek tot 29 september. De tentoonstelling omvat zeven multimedia- en visuele secties die geïnstalleerd zijn in de monumentale gang van de Italiaanse kamer van het Nationaal Museum van het Italiaanse Risorgimento, met de nadruk op de geschiedenis van de industrialisatie van Turijn. Het boeiende verhaal wordt afgesloten met een meeslepende sectie gewijd aan de toekomstperspectieven voor ondernemerschap in Turijn.
Grande Panda
Bamboe dashboard voor de Grande Panda
Casa Fiat
500e Giorgio Armani - Dark Green
500e Giorgio Armani - Ceramic Greige
Casa Fiat
Een ontwerp dat Lingotto eer aandoet
Grande Panda